måndag 1 juni 2020

Båten servad och fiske på Vänern

    800 h har passerats och vår Suzuki DF 175 behövde ses över. I Mariestad ligger Hamnmagasinet i Mariestad AB. Dessa damer och herrar håller till på Kajgatan 1 i Mariestad vid Vänerns största fritidsbåthamn och har koll på det mesta till båten. De är auktoriserade för Suzuki samt ett antal andra märken. Deras handpåläggning omfattade en gedigen genomgång över motorn och ett antal servicedelar byttes ut. Utöver detta fick vi även hydraulstyrningen samt autopiloten luftad. På Hamnmagasinet fick vi ett otroligt bra bemötande från första samtal med Kent som tog emot ärendet till det avslutande samtalet med mekanikern Tobias vid den sista delen som blev luftningen. Det kändes oerhört skönt att åka ut på Vänern på fredagskvällen med en nyligen servad motor vid ett sådant ställe. Stort tack Hamnmagasinet i Mariestad AB från oss i Team F4F! Länk till Hamnmagasinets hemsida

En fin manick för luftning av styrningen

Richard om fisket under helgen

På eftermiddagen på fredagen kastades det loss från gästhamnen i Mariestad och jag som ensam besättning ombord styrde kosan mot Brommö där jag skulle lägga till i naturhamnen under natten. De återstod ett antal timmar innan solen skulle gå ner och trots att jag inte har så mycket till övers för kvällsfiske i vanliga fall kunde jag inte låta bli i ett så vackert väder. 

En magisk solnedgång utspelade sig

Vyer som dessa kompenserar för ett uselt fiske, i alla fall en gång

Här ligger hon bra för natten

Rätt fascinerande att AMT får känna sig som en roddbåt i jämförelse med de andra båtarna som låg i naturhamnen på Brommö. Fisket då? Ja det var tyvärr inte mycket att tala om. Fredagskvällen bjöd troligen på ett pb då jag landade en gädda på 6,03 kg (osäker om jag tagit någon större). Tidigt i ottan på lördagmorgon kastade jag loss i ett betydligt blåsigare väder än vad kvällen innan hade bjudit. Jag började gå sydvart från Brommö och hade siktet inställt på platsen där vi krokade på den större laxen när vi var ute med Ove och Charterfiske. Det blåste rätt ordentligt i byarna varpå sjön blev stökig och upplevelsen var mindre trevligt. I blåsten så var gäddorna tyvärr i taget och två stycken landades medan två andra bet av tacklen. Det gungade på rätt friskt och trots min "ringa sjövana" tyckte jag det var lika bra att packa ihop och söka lä där vågorna var mindre. Vågorna avtog och fisket likaså. Jag var helt enkelt på fel plats denna dag och varken lax eller öring uppenbarade sig. Avslutade fisket vid 20-tiden på kvällen och åkte in till gästhamnen i Mariestad, fisket var över för denna gång. Nästa tur riktas sannolikt till Vättern när tillfälle ges. 

/Richard - Team F4F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg